Endeavour bewijst: Stadsmarketing doe je met een krant
Hoe je een krant kan inzetten voor belangenbehartiging en beleidsparticipatie
Wat doe je als de stad plots jouw favoriete sport voor je hobby verbiedt? De skaters in Antwerpen zijn niet bij de pakken blijven zitten. Met een eigen krant pleit KNS Skateboarding voor eendracht tussen skaters en stadsbewoners.
Endeavour hield mee de pen vast en ontwierp de Skate de stad-krant.
Skaten als een vorm van stadsmarketing
Wanneer ze niet meer mogen skaten op hun ‘KNS’, het theaterplein, richten de skaters van Antwerpen meteen een vereniging op en besluiten ze om er iets positiefs tegenover te zetten.
Ze verzamelden experten en voorbeelden uit Europese grootsteden en brachten met de steun van enkele skateshops een echte krant uit als een vorm van stadsmarketing.
Of hoe je met één krant de perceptie van hangjongeren met een veel te luide muziekinstallatie kan omzetten in een positief verhaal waar veel steden nog iets van kunnen leren.
SOPHIE LEROY, PROJECT MANAGER BIJ ENDEAVOUR
"We kozen voor een combinatie van offline en online media. Via social media bereiken we vooral een publiek van jongeren en skaters. Via een fysiek en tastbaar krantje willen we onze positieve boodschap ook naar andere doelgroepen overbrengen zoals buurtbewoners, ouders en beleidsmakers."
Van start gaan met een eigen krantencampagne?
Een positieve boodschap brengen met een krant
Met deze krant wil KNS Skateboarding vzw en Endeavour beleidsmakers, buurtbewoners en skaters een duidelijk overzicht geven van de voordelen die hun passie kan hebben en hoe de stad haar beleid kan aanpassen om een skatevriendelijke omgeving te creëren. In het krantje willen ze aantonen hoe skaten een positieve impact kan hebben op zowel de stad als haar inwoners.
En of het gelukt is! Lees hier het artikel in GVA of op Instagram.
Je kan de Skate de Stad-krant downloaden of gratis afhalen in Stadsform, One Love Boardshop, Lockwood Skate Shop en Skate Depot.
SOPHIE LEROY, PROJECT MANAGER BIJ ENDEAVOUR
"We werkten in het verleden reeds samen met Genscom voor andere projecten en hadden hier zeer goede ervaringen mee. Ze zijn zeer flexibel en denken proactief mee na met oog op een goed eindresultaat."
Van start gaan met een eigen krantencampagne?