De onmisbare rol van print in omnichannel communicatie
Artikel zoals verschenen in Trends KMO Stories - Jan 2024. Download hier de pdf.
Ondanks de digitale versnelling tijdens de COVID-19-pandemie realiseerde Genscom met haar hybride communicatiemodel een aanzienlijke groei en erkende zij de onmisbare rol van print in de omnichannel communicatiestrategie.
Is print dead? Door de stijgende vraag naar gepersonaliseerde klantervaringen en de druk op meetbaar rendement op marketinginvesteringen, ligt de focus van het huidige marketinglandschap op het digitale. Toch blijft print dankzij enkele aanzienlijke troeven verrassend levendig.
Ondanks de digitale versnelling onderscheidt print zich met grotere open en response rates ten opzichte van e-mails, die door overvolle digitale inboxen consumenten selectiever maken. Bovendien geniet print het vertrouwen van consumenten die print vaak als een geloofwaardiger tegenwicht beschouwen te midden van digitale scepsis. En de stijgende aantrekkingskracht van print op jongeren benadrukt zijn blijvende relevantie als een impactvolle communicatiemethode in het moderne digitale tijdperk.
Krant als eyecatcher
Print is dus lang niet dood. En tussen zijn vele vormen is de keuze voor een krant snel gemaakt. Kranten onderscheiden zich door opvallende en creatieve formaten, waardoor ze niet alleen informatief zijn maar ook een artistieke indruk achterlaten. Kranten bieden differentiatie, een podium voor storytelling en ruimte voor visueel aantrekkelijke illustraties, waardoor de boodschap niet alleen gezien maar ook gelezen wordt. Een interactieve prop voor een museum, een uniek programmaboek voor een voorstelling of een uitnodiging voor een congres, de mogelijkheden van een krant zijn niet te onderschatten.
De kracht van een krant kan verder benut worden door personalisatie. In een tijd waarin bedrijven over uitgebreide klantendata beschikken, biedt Variable Data Printing een kans die vaak onbenut blijft. Het afstemmen van de inhoud op locatie, interesses of aankoopgedrag via gepersonaliseerde kranten resulteert in hyperrelevante content en een verhoogde betrokkenheid van de lezer. Deze vorm van gepersonaliseerde communicatie is niet alleen efficiënt, maar ook duurzaam: door te kiezen voor 'mass customization' in plaats van 'mass production' zijn er aanzienlijk minder exemplaren nodig om hetzelfde conversiedoel te bereiken.
De kunst van omnichannel
De keuze tussen offline of online marketing is er eigenlijk geen. Beide vullen elkaar perfect aan in een krachtige omnichannel marketingstrategie. Een combinatie van mediakanalen, waaronder kranten, brochures, sociale media en e-mailcampagnes, vergroot niet alleen het publiek maar versterkt ook de boodschap. Ook op microniveau is het samenspel tussen krant en digitaal onmisbaar. Het promoten van kranten op sociale media of het integreren van QR-codes en PURLs in kranten zorgt voor een versterkend effect tussen print en digitaal dat elkaar in stand houdt.
Bij Genscom geloven we in de kracht van de synergie tussen digitale en papieren communicatie. Samen met onze klanten ontwikkelen we doelgerichte strategieën zonder dat daar enorme marketingbudgetten voor nodig zijn. Socialemediacontent, bedankingskaarten of gepersonaliseerde kranten, wij bieden flexibiliteit. En dit vanaf slechts één exemplaar. Zo bieden wij de vrijheid om te experimenteren en te innoveren totdat de juiste formule gevonden wordt.
AI als partner voor print
De digitale integratie vind je ook terug in onze platformen en diensten. Zo bieden wij diverse digitale oplossingen om de realisatie van professionele publicaties te ondersteunen, waaronder het converteren van papieren kranten naar digitale formaten, het digitaal verspreiden van deze content op websites en TV-schermen, het ontwerpen van socialemediacontent, en het op maat aanbieden van tekst- en beeldmateriaal.
Daarnaast benutten we Kunstmatige Intelligentie (AI) op twee fronten. Enerzijds bieden we bedrijven de mogelijkheid om gedrukte documenten digitaal te archiveren, waardoor ze de content later opnieuw kunnen gebruiken in een (digitale) publicatie of deze te koop kunnen aanbieden. Anderzijds richten we ons op het automatisch opmaken van kranten op basis van de aangeleverde artikelen en de huisstijl van het bedrijf.
In een wereld die zowel offline als online razendsnel evolueert, is Genscom in haar 10-jarig bestaan tot innovatief communicatiebedrijf uitgegroeid met heel wat oplossingen op maat voor wie op zoek is naar originele effectieve communicatie.